Po otwarciu linii tramwajowej na gdańską dzielnicę Chełm dnia 19.12.2007 (nota bene – miły prezent imieninowy dla autora artykułu), kolejne osiedle w mieście – Piecki – Migowo - ma szansę uzyskania wygodnego środka komunikacji, jaki pod wieloma względami stanowi linia tramwajowa. Plany te w naturalny sposób dotyczą również osiedla Siedlce, ponieważ inwestycja będzie rozwinięciem istniejącej trasy prowadzącej do tej dzielnicy. Niejako naturalną, wręcz konieczną podstawą dla realizacji tej inwestycji była modernizacja linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kartuskiej. Jednym z jej mankamentów mogącym budzić kontrowersje wśród mieszkańców zainteresowanych tym projektem może być fakt, iż przeprowadzona przebudowa nie objęła pętli tramwajowej „Siedlce” wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą. To właśnie na jej miejscu powstanie jeden z kolejnych przesiadkowych węzłów integracyjnych (po pierwszym – chełmskim oraz tym obecnie powstającym w dzielnicy Ujeścisko). Według zapowiedzi ma on być swoistym centrum komunikacyjnym dzielnicy.

 

Jednym z jego celów jest koordynacja transportu autobusowego i tramwajowego (przesiadki „drzwi w drzwi”) oraz rowerowego (specjalne miejsca postojowe dla rowerów) Nowością węzła na Siedlcach wobec tego na Chełmie ma być budowa specjalnego parkingu „Park&Ride”. Linie autobusowe kursujące ulicami Kartuską, Łostowicką oraz Nowolipie mają zostać skrócone do nowej specjalnie zaprojektowanej i dostosowanej pętli a godziny odjazdów tramwajów zsynchronizowane z rozkładem jazdy autobusów. Kolejnym mankamentem projektu jest zapewne proponowany brak możliwości zawrócenia pojazdów szynowych w kierunku Migowa na nowej pętli. Decyzja taka z pewnością częściowo ograniczy możliwości konfiguracji i modyfikacji układu linii tramwajowych w tym rejonie miasta bezpośrednio po zrealizowaniu inwestycji, jak i w długofalowej perspektywie jej funkcjonowania. Jak sądzę, taka operacja byłaby bardzo wskazana w sytuacji braku istotnej aktualizacji i dopasowania oferty komunikacyjnej dzielnicy do zmieniających się potrzeb i preferencji mieszkańców, która nie została w znaczący (a właściwie, prawdę mówiąc – w żaden) sposób dotknięta „tramwajową rewolucją” przeprowadzoną przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku a także innymi bieżącymi usprawnieniami będących inicjatywą tej jednostki. Linia za obecnym przystankiem końcowym Siedlce ma skręcać nieznacznie w lewo, przebiegając wzdłuż torów postojowych obecnie istniejącej pętli, następnie obejmować około 150 – metrowy odcinek torowiska utworzony podczas przebudowy skrzyżowania ulic: Kartuska - Łostowicka – Nowolipie, później poprowadzona pasem rozdziału jezdni ulicy Nowolipie oraz Rakoczego. Skrzyżowanie drugiej z wymienionych ulic oraz ulicy Bulońskiej będzie miejscem rozgałęzienia się trasy na dwie niezależne linie: jedna z nich poprowadzi ulicą Potokową w dół i zakończy się w okolicach projektowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, druga natomiast skręci w ulicę Bulońską i zakończy w rejonie skrzyżowania z ulicą Myśliwską. Od początku reaktywacji idei budowy linii czas, kolejność oraz sposób realizacji odnóg ulegają zmianom. Miejmy nadzieję, iż inwestycja ta powstanie do 2015 roku jako najbardziej aktualnym terminie bez większych problemów.