Minęły 3 miesiące odkąd powołaliśmy do życia pierwszą w historii naszej dzielnicy Radę Osiedla. Dobrą chwilą na podsumowanie naszej pracy, wydaje się być ogłoszenie skromnego budżetu. Rada Osiedla to o wiele, wiele więcej niż te kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale nie bagatelizujmy też środków, które mamy w swojej dyspozycji. Mądrze wykorzystane mogą posłużyć dokonaniu - na drodze ewolucji - pozytywnych zmian na dzielnicy.
Sesje III, IV i V Rady zostały niemal w całości poświęcone żmudnemu procesowi kreowania naszego budżetu, który w tym roku wyniesie 38 tys 200 zł. Kompletowanie listy wydatków trwało długo i odbyło się w toku licznych dyskusji, wymiany poglądów i wizji. Na III sesji, popędzani terminami rozpatrywania uchwał poszczególnych rad przez miasto, uchwaliliśmy budżet z pełną świadomością potrzeby dłuższej dyskusji i w rezultacie - jego nieuniknionej zmiany na kolejnej sesji. Ta pierwotna uchwała budżetowa jest dostępna na stronach portalu www.siedlce.gda.pl.
Do czasu kolejnej sesji, zdążyliśmy odbyć konsultacje w swoich środowiskach, wśród naszych i Waszych sąsiadów, organizacji dzielnicowych oraz placówek oświatowych. Sporo pracy wykonały poszczególne komisje które przedstawiły swoje sugestie. Na IV sesji, która odbyła się w środku lata - 25 lipca, przedyskutowaliśmy ostateczną wersję budżetu. Uchwała została przyjęta.
Nie obyło się oczywiście bez drobnych potknięć, charakterystycznych dla początkowego okresu działalności każdej rady. Nasz budżet został zwrócony do poprawy przez Biuro Rady Miasta, z powodu drobnych błędów formalno-prawnych. Bardzo szybko uporaliśmy się z problemem, mobilizując się do udziału w V sesji, która odbyła się 3 sierpnia. Uchyliliśmy uchwałę z poprawkami i przegłosowaliśmy niemalże identyczną, pozbawioną jednak wady prawnej. Radni uczą się na błędach, a początki są zawsze najtrudniejsze.
Nasz pierwszy budżet składa się z środków wyłącznie za 8 miesięcy roku (Budżet Rady Osiedla/Dzielnicy zależy od liczby mieszkańców danej dzielnicy. Na każdego mieszkańca przypada 4 zł rocznie). Warto przypomnieć, że środki te - z powodu skomplikowanych procedur - nie leżą bezpośrednio we władaniu Rady. Finansowanie naszych przedsięwzięć jest obwarowane licznymi przeszkodami formalno-prawnymi. Środki te są uruchamiane przez odpowiednie Wydziały Urzędu Miejskiego za sprawą wnoszonych przez Radę wniosków wykonawczych, a nasze możliwości co do realizacji pewnych celów są mocno ograniczone. Zasady finansowania działań Rady to temat na oddzielny artykuł, który z pewnością pojawi się niebawem na naszej stronie.
Tegoroczny budżet Rady Osiedla ukierunkowany jest na pobudzenie życia społecznego na dzielnicy. Naszym marzeniem jest stworzenie na Siedlcach dobrze funkcjonującego mini społeczeństwa obywatelskiego, w którym mieszkańcom łatwo jest się integrować między sobą, działać razem w słusznych sprawach, poznawać się, organizować - po prostu uczestniczyć wspólnie w życiu społecznym, kulturalnym, sportowym dzielnicy.
Rada Osiedla ma więc przyjemność przedstawić listę wydatków na rok 2011 - nasz pierwszy budżet:
1. Dofinansowanie działalności dzielnicowej sekcji bokserskiej – 4000 zł
2. Organizacja Parady z okazji 11 Listopada – 2000 zł
3. Konkurs na najładniejszy balkon lub przydomowy ogródek – 1000 zł
4. Promocja pchlego targu pod patronatem Rady Osiedla – 500 zł
5.Organizacja festynu z okazji pożegnania lata – 3000 zł
6.Spotkanie świąteczne dla seniorów – 1000 zł
7. Budowa tablic informacyjnych "Siedlce" na granicach dzielnicy – 1000 zł
8.Budowa ławek oraz tablic informacyjnych – 9000 zł
9.Turniej piłki nożnej o Puchar Rady Osiedla – 5000 zł
10.Dofinansowanie placówek oświatowych w formie zakupu komputerów, laptopów i sprzętu sportowego (Gimnazjum nr 2, Szkoła Podstawowa nr 58, oraz Szkoła Podstawowa nr XIV) – 9000 zł
11. Rezerwa budżetowa – 2700 zł