Według najnowszego projektu W-ce Prezydenta Macieja Lisickiego, opracowanego przez Zarząd Dróg i Zieleni część Siedlec miałyby zostać objęta tzw. Strefą Płatnego Parkowania. Precyzując, chodzi o odcinek ulicy Kartuskiej od końca Nowych Ogrodów do skrzyżowania z ulicą Kościelną, ul. Bema oraz kawałek ulic Zakopiańskiej (mapka w załączniku). W poniedziałek 23 kwietnia odbyło się spotkanie w siedzibie ZDiZ, na którym przedstawiciele Rady Osiedla Siedlce, Rady Osiedla Oliwa oraz Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny zapoznali się z planowanymi zmianami.
Według projektu uchwały, która ma zostać poddana głosowaniu na XXVI sesji Rady Miasta Gdańska, parkowanie w obrębie strefy miałoby zostać objęte stawką godzinową w wysokości 3 zł za godzinę. Co najbardziej kontrowersyjne sami mieszkańcy przylegających nieruchomości nie zostaliby zwolnieni z opłat. Abonament miesięczny dla mieszkańców ma wynosić 30 zł. Według przedstawicieli Miasta, uchwała ma służyć uregulowaniu sytuacji z miejscami parkingowymi i docelowo ograniczyć ich liczbę, co w dalszej perspektywie miałoby ułatwić życie mieszkańcom. Jak? Nie wiadomo.
Pytania o sens obarczania mieszkańców parkujących od lat na tym terenie, dodatkowymi opłatami i jak to się ma do ułatwiania im życia - pozostały bez odpowiedzi. Nie otrzymaliśmy również uzasadnienia do przedstawionego projektu. Również tempo procedowania tak głębokich zmian, rodzi podejrzenia o chęć pozyskania dla budżetu miasta szybkiego zastrzyku finansowego. Można tylko domniemywać, że te środki mogą być dosyć znaczne, niestety nie udało nam się otrzymać stosownych analiz (poprosiliśmy również o przedstawienie badań na temat proporcji liczby parkujących przyjezdnych do mieszkańców - bez rezultatu). Wygląda na to, że takie analizy po prostu nie istnieją. Jednocześnie, zastanawia sama celowość ustanowienia takiej strefy na terenie dzielnicy, która pełni przede wszystkim funkcje mieszkalne. Nie ma u nas zbyt wielu budynków użyteczności publicznej, punktów handlowych, obleganych instytucji. Istniejące firmy już w tej chwili jedna po drugiej opuszczają lokale z powodu wysokości miejskich czynszów, teraz dojdą opłaty dla klientów, którzy mogą wybrać lokal usługowy z darmowym parkingiem. Brakuje argumentów na rzecz obciążania mieszkańców niepotrzebnymi kosztami, pogarszania jakości życia, wprowadzania chaosu i zamętu. Tak jest, bo czy naprawdę w pierwszej kolejności kierowcy ruszą grzecznie i potulnie po abonamenty? A może raczej wypróbują opcji ratunkowej w postaci oblegania już oblężonych ulic i podwórek? Zyski z planowanych zmian są iluzoryczne, konsekwencje dla mieszkańców - bardzo nieprzyjemne. Wydaje się, że w XXI wieku posiadanie jednego samochodu na gospodarstwo domowe stanowi standard cywilizacyjny, za którego osiągnięcie nikt nie powinien być karany.
Rada Osiedla Siedlce podejmie stanowisko w sprawie projektu uchwały na swojej kolejnej sesji.
A co mają do powiedzenia na ten temat czytelnicy portalu siedlce.gda.pl? Kierowcy, piesi, mieszkańcy? Popieracie propozycję Zastępcy Prezydenta?
Zapraszamy do udziału w sondzie zamieszczonej na stronie.