W 2012 roku funkcjonująca od 1956 roku linia tramwajowa nr 10 została mocno uszczuplona, a ZTM zaproponowało nowy tramwaj na jej ograniczonej trasie - 14. Zdaniem przedstawicieli Siedlec i Nowego Portu, taka decyzja nie znajduje uzasadnienia, jako że żadna z tych linii nie spełnia obecnie swojej roli, a obie dzielnice stały się gorzej skomunikowane. Zapraszamy do zapoznania się z argumentami zawartymi w piśmie Przewodniczących Zarządów rad Siedlec i Nowego Portu w sprawie modyfikacji rozkładu jazdy linii tramwajowej nr 10, skierowanym do Dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego Pana Jerzego Dobaczewskiego.
Treść pisma wystosowanego przez przewodniczących zarządów Nowego Portu i Siedlec:
Sz. P. Jerzy Dobaczewski,
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego
Szanowny Panie,
Zwracamy się z wnioskiem o modyfikację rozkładu jazdy linii tramwajowej nr 10. Wnioskujemy o zwiększenie częstotliwości kursowania wskazanej linii oraz przywrócenie kursowania w pełnym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem godzin popołudniowych. Swoją prośbę motywujemy w sposób następujący:
Miasto Gdańsk na przestrzeni kilku ostatnich lat dokonało znacznej modyfikacji sieci transportu miejskiego. Jednym z zasadniczych celów tej modyfikacji jest promocja transportu zbiorowego kosztem pojazdów osobowych. Linia nr 10 łączy dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste „obrzeża” kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana. Wydaje się, że zarówno z punktu widzenia toczących się inwestycji, jak
i interesu mieszkańców oraz promocji transportu zbiorowego, przywrócenie kursowania linii nr 10 w pełnym zakresie wydaje się zasadne.
Z dniem 1 października 2013 roku Siedlce zostaną objęte strefą płatnego parkowania. Promocja i uprzywilejowanie komunikacji miejskiej jako zasadniczego środku transportu, stanowiły zasadnicze cele uzasadnienia do chwały wprowadzającej w/w zmiany. Wydaje się zasadnym rozwijać sieci komunikacyjne na tym obszarze, co oznacza w praktyce zainwestowanie w lepszą komunikację miejską kursującą z większą częstotliwością.
Należy nadmienić, że w 2013 roku, zgodnie z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej (GPKM III) rusza budowa linii tramwajowej Siedlce – Gdańska Kolej Metropolitarna, a wraz z nią budowa linii przesiadkowej „Siedlce”. Oznacza to, że dzielnice tzw. „Gdańska Południe” otrzymają połączenie z Nowym Portem poprzez Siedlce. Optymalne wykorzystanie tego połączenia z pożytkiem dla mieszkańców, wymaga kursowanie linii nr 10 w pełnym zakresie.
Zwracamy uwagę na fakt, iż mieszkańcy słabo skomunikowanego Nowego Portu zostali pokrzywdzeni po ubiegłorocznej zmianie rozkładów jazdy. W wyniku zmian utracili funkcjonujące od wielu lat połączenie tramwajowe do Oliwy. Skrócono również trasę linii nr 5 (wcześniej 15) do Strzyży, co okazało się rozwiązaniem chybionym.
Obecna linia nr 10 kursuje wyłącznie w dni powszednie, odbywając 23 kursy dziennie – zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania.
Zwracamy również uwagę na funkcjonalne i społeczne aspekty ostatnich zmian w komunikacji miejskiej. Linia 10 kursuje tylko w godzinach szczytu. Dotychczas, linia ta funkcjonowała od wielu lat, ciesząc się popularnością wśród mieszkańców dzielnic położonych na jej trasie. W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię nr 14 której kurs ogranicza się do centrum. Powyższa linia, jest niefunkcjonalna, jako, że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic – Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.) , ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii nr 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii nr 10. Pragnąc położyć szczególny nacisk na społeczny aspekt ograniczenia linii nr 10, wskazujemy na strukturę demograficzną i społeczną naszych dzielnic. Zarówno Siedlce jak i Nowy Port są dzielnicami dotkniętymi problemami wykluczenia i ubóstwa, co dodatkowo przemawia za ułatwieniem mobilności (obie dzielnice zamieszkane są przez wiele osób starszych, w szczególności zainteresowanych sprawną komunikacją miejską). Linia nr 10 od lat przewoziła nie tylko mieszkańców obu dzielnic ale również mieszkańców z obszarów przyległych, uczniów, turystów, odwiedzających Cmentarz Łostowice oraz docierających do gorzej skomunikowanych dzielnic południowych.
Podsumowując, należy podkreślić, że istniejąca od 1956 roku linia nr 10, po jej ograniczeniu po 56 latach funkcjonowania (rok 2012) w praktyce przestała spełniać swoją rolę. Biorąc pod uwagę przytoczone argumenty, opierając się na licznych prośbach mieszkańców, wnosimy jak na wstępie i prosimy o pozytywne rozpatrzenie.
Z wyrazami szacunku,
Jędrzej Włodarczyk, Łukasz Hamadyk,
Przewodniczący Zarządu Osiedla Siedlce Przewodniczący Zarządu Osiedla Nowy Port